EVCC

Wel, dan heb je eindelijk je burgerplicht gedaan: zonnepanelen laten plaatsen, een elektrische wagen gekocht en dan blijkt dat je zonder de juiste sturing niet eens volop van al die overvloedige zonne-energie kan genieten.

In een ideaal scenario plug je de wagen in en hoef je er niet meer naar om te kijken totdat je die weer nodig hebt. Je denkt dat dit ideale scenario eenvoudig te benaderen is, maar niets is dus minder waar: met de standaard gereedschappen die de leveranciers van de laadpaal noch de auto leveren, kan het soms wel, maar zeker niet altijd consequent en consistent.

Dat is waar EVCC, een add on in Home Assistant, om de hoek komt piepen.

Dat hierboven beschreven scenario wordt plotsklaps realiteit én is bovendien transparant waardoor je met een gerust gemoed naar hartenlust kan laden, zonder je zorgen te moeten maken over hoge netkosten zoals capaciteitstarief, steeds een auto hebt die vertrekkensklaar staat en maximaal geniet van super goedkoop laden bij een overschot aan zonnestralen.

Wat je kan verwachten

  • Vlot schakelen tussen 1 en 3 fases? Check!
  • Een gemakkelijk in te stellen schema voor al je laadplannen? Check!
  • De autobatterij altijd op een bepaald peil houden? Check!
  • Inzicht hebben in het zonneaandeel van elke laadsessie. Check!
  • Een duidelijke uitsplitsing van de kostenstructuur krijgen? Check!
  • Begrijpbare meldingen waar je wat mee bent? Check!
  • Bij te weinig zonne-energie laden aan het meest voordelige dyanmische tarief en soms betaald worden om energie te verbruiken? Check!
  • Home Assistant het maximale laadvermogen van de laadpaal laten afstemmen op je toch al gekende capaciteitstarief van de voorbije periode? Dubbel check!

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, laten we even dieper ingaan op een paar schermafdrukken. Oh ja, zoals alle Home Assistant instellingen en rapportage is dit gewoon beschikbaar via een browser of de app.

Overzichtsscherm

Dit overzichtsscherm biedt al heel wat informatie en het wordt eigenlijk nooit veel complexer dan dit. EVCC draagt gebruiksgemak hoog in het vaandel en toont steevast wat je nodig hebt:

  • Hoeveel elektriciteit er opgewekt wordt, naar de woning en de auto vloeit en hoeveel geëxporteerd wordt
  • Welke modus er in gebruik is (Solar)
  • Wat de snelheid op dit moment is (1 fase, 1,5 kW)
  • De hoeveelheid geladen energie deze sessie (534 Wh)
  • En belangrijk: hoe lang het nog duurt aan deze snelheid om aan het doel (Limit) te geraken (21:49 h)
  • Of de auto (hier genaamd denotto in de Garage) aan het laden is (Charging)
  • Wat de huidige staat van de batterij is (61%)
  • Of er een laadplan in gebruik is (none)
  • Wat het doel (Limit) is (100%)
  • En helemaal onderaan rechts, het aandeel zonne-energie voor deze laadsessie (79%)

Van zodra er te weinig zonne-energie is, kondigt EVCC aan dat er weldra gepauzeerd zal worden met een timer zodat je (als je dat wil tenminste) heel erg nauwgezet kan opvolgen.

Duidelijke meldingen

Al die mogelijkheden binnen handbereik hebben is één ding, ze overzichtelijk kunnen weergeven, is iets helemaal anders. EVCC is daarin een kampioen. Wij hoeven je dat niet te vertellen, je kan dat zelf ervaren:

Een handige melding voor het opnieuw opstarten van een laadsessie wanneer er weer voldoende zon is en zelfde de omschakeling tussen 1 en 3 fases en weer terug is eenvoudig in het oog te houden:

Makkelijk in te stellen

Een touch-friendly slider laat toe om simpel en snel de laadlimieten aan te passen:

Rapportage

Een duidelijk overzicht met welk voertuig wanneer geladen heeft en welke kosten hieraan verbonden zijn, inclusief opsplitsing tussen energie van het net en van de zon (88,9%)

Laadsessies worden per maand gebundeld en kunnen geëxporteerd worden naar een CSV-bestand voor verwerking in bijvoorbeeld een boekhoudkundig programma

Meer informatie is te vinden via https://evcc.io/en/.

Contacteer ons voor een gesprek over deze en andere mogelijkheden die SmartEngergyControl te bieden heeft.